Four clever kids
| |

Πώς γίνονται έξυπνα τα μικρά παιδιά

Ξεχάστε τις «μπεμπεκίστικες» εκφράσεις όπως «πάμε άτα!» ή «θέλεις μαμ;». Αν θέλετε να ενισχύσετε τη διανοητική ανάπτυξη του νεογέννητου μωρού σας μιλήστε του σαν να είναι μεγάλο παιδί. Τα παιδάκια ηλικίας μέχρις ενός έτους γίνονται πιο έξυπνα και αποκτούν μεγαλύτερες μαθησιακές ικανότητες όταν γονείς, συγγενείς και φίλοι τούς μιλούν συχνά, αλλά κυρίως όταν απευθύνονται σε αυτά από πολύ νωρίς με ολόκληρες λέξεις, όπως έδειξε νέα έρευνα του αμερικανικού Πανεπιστημίου του Ιλινόις. Η σοβαρότητα και η κυριολεξία διαδραματίζουν ρόλο κρίσιμης σημασίας στην ανάπτυξη του βρεφικού εγκεφάλου, λένε οι ειδικοί. 
Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι πολλούς μήνες προτού αρχίσει καν το μωρό να βγάζει άναρθρες κραυγές, ακόμη και από την ηλικία των τριών μηνών, οι ολοκληρωμένες λέξεις έχουν μεγαλύτερη επίδραση στο μυαλό του και στον τρόπο σκέψης του από οποιονδήποτε άλλο ήχο, συμπεριλαμβανομένης της μουσικής.

Η μελέτη σχεδόν 50 νεογνών ηλικίας τριών μηνών έδειξε ότι όσα άκουγαν ολόκληρες λέξεις μπορούσαν πολύ πιο εύκολα να κατηγοριοποιήσουν και να αναγνωρίσουν αντικείμενα σε σχέση με όσα έπρεπε να συνδέσουν μία εικόνα με έναν τονικό ήχο, ενισχύοντας την άποψη ότι η λανθασμένη «μωρουδίστικη» προφορά με τις κομμένες λέξεις ή τα υποκατάστατα λέξεων που πολλές φορές χρησιμοποιούν οι μεγάλοι απέναντι στα μωρά καθυστερεί ή και καθηλώνει αυτή την καθοριστική διαδικασία. 

« Ακόμη και σε παιδιά τόσο μικρής ηλικίαςείδαμε ότι οι λέξεις ενδυναμώνουν την ικανότητά τους να σχηματίζουν κατηγορίες αντικειμένων στο μυαλό τους. Αυτά τα ευρήματα ήταν εκπληκτικά, διότι αποδεικνύουν ότι υπάρχει τόσο πρώιμη σύνδεση μεταξύ λέξεων και κατηγοριών αντικείμενων. Φαίνεται πως η ανθρώπινη ομιλία και ιδιαίτερα όταν αυτή απευθύνεται στα παιδιά, γεννά στα παιδιά ένα είδος προσοχής για τα αντικείμενα που τα περιβάλλουν η οποία προάγει την κατηγοριοποίηση.

Πιστεύουμε ότι με το πέρασμα του χρόνου αυτή η διαδικασία γίνεται πιο εκλεπτυσμένη, καθώς τα μωρά ξεκινούν να επιλέγουν μεμονωμένες λέξεις από μια μακροσκελή πρόταση, να διακρίνουν μεταξύ μεμονωμένων λέξεων και ειδών λέξεων και χαρτογραφούν το νόημα των λέξεων αυτών » λέει η επικεφαλής της μελέτης Σούζαν Χέσπος. 

Παρ΄ όλα αυτά οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι μόνο η «ζωντανή» γλώσσα βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν τις γλωσσικές τους ικανότητες και να επιταχύνουν τις διαδικασίες σκέψης και εκμάθησης.

Με άλλα λόγια, η τηλεόραση ή το ραδιόφωνο σαφώς δεν επιφέρουν το ίδιο αποτέλεσμα με την απευθείας ενασχόληση του γονέα με το μωρό. Πέραν του ότι το ερέθισμα που δέχεται κατ΄ αυτό τον τρόπο το μορό είναι ισχυρότερο, η οικεία φωνή της μαμάς ή του μπαμπά έχει την τάση να απαλείφει το παιδικό άγχος και να προκαλεί αισθήματα ασφάλειας που βοηθούν σημαντικά στην πρόσληψη της όποιας πληροφορίας. Ετσι ενθαρρύνεται το μωρό να εξερευνήσει το περιβάλλον του με περισσότερη αυτοπεποίθηση και σιγουριά.

Έξυπνοι διάλογοι για μωρά:

  1. Χρησιμοποιούμε ελόκληρες λέξεις χωρίς παιδικούς ευφημισμούς («άτα», «μπα», «τουτού» κλπ).
  2. Τους λέμε απλές και σγκριμένες προτάσεις.
  3. Μιλάμε σε φυσιολογικό τόνο φωνής, χωρίς …πολλές οκτάβες.
  4. Τους εξηγούμε τι κάνουμε την ώρα που το κάνουμε.
  5. Καταργούμε τις αντωνυμίες: Όχι, «φέρε αυτό», αλλά «φέρε τη μπάλα».
  6. Για καλύτερα αποτελέσματα συνδυάζουμε τις λέξεις με εικόνες.

Aναδημοσίευση από το Βήμα

 

Similar Posts

  • Η ανάγκη του παιδιού για το παιχνίδι!

    Μόλις τον προηγούμενο αιώνα διαπιστώθηκε και επιστημονικά η ανάγκη του παιχνιδιού γιατί με το παιχνίδι το παιδί διασκεδάζει, με το παιχνίδι μαθαίνει, αναπτύσσεται, κινείται, φαντάζεται, αφομοιώνει, δημιουργεί, αυξάνει την αυτοπεποίθηση του, κοινωνικοποιείται , συμμετέχει, προσπαθεί, εκτονώνεται , θεραπεύεται, ανήκει. Μιλάμε για τα παιδικά παιχνίδια σε κάθε φάση ανάπτυξης του παιδιού από το παιχνίδι ερεθισμάτων στο…

  • Πώς να σταματήσω το παιδί μου να πιπιλάει το δάχτυλό του;

    Το πιπίλισμα του δάχτυλου χαρακτηρίζεται ως μια φυσιολογική συμπεριφορά στα βρέφη αλλά και στα νήπια ως τριών ετών. Η συμπεριφορά αυτή, σύμφωνα με έρευνες, φαίνεται να ηρεμεί τα παιδιά, να τα κάνει να νιώθουν ασφάλεια και συγχρόνως να τα ανακουφίζει από τυχόν ενοχλήσεις στα ούλα. Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής προτείνει 8 τρόπους για να σταματήσετε…

  • 12 τρόποι για να δείτε τι σημαίνει να είσαι νήπιο.

    Ναι σε σένα μιλάμε γονιέ. Νομίζεις ότι είναι εύκολο να είσαι 2 – 3 – 4 ή 5 χρονών; Ναι φυσικά σου φαίνεται εύκολο. Νομίζεις ότι απλά το μικρούλι σου προσπαθεί να σε τρελάνει έτσι; Για έλα για λίγο στη θέση του. Για ακολούθησε τις οδηγίες προκειμένου να γίνεις και εσύ νήπιο και μετά τα…

  • Παιδιά: Νυχτερινές εφιδρώσεις

    Νυχτερινές εφιδρώσεις σε παιδιά είναι η έντονη εφίδρωση κατά τη διάρκεια του ύπνου. Οι γονείς συνήθως παραπονιούνται ότι το παιδί τους ιδρώνει τόσο πολύ που είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν πιτζάμες του παιδιού κατά τη διάρκεια της νύκτας.  Ένα παιδί που πάσχει από νυχτερινές εφιδρώσεις μπορεί να ιδρώνει τόσο πολύ που ακόμα και το στρώμα του κρεβατιού μπορεί…

  • Το μωρό μου δαγκώνει. Τι να κάνω;

    Τα μωρά ανακαλύπτουν τον κόσμο γύρω τους με το στόμα και τα χέρια τους. Όταν αρχίζουν να βγάζουν δόντια, τα χρησιμοποιούν σαν καινούριο εργαλείο για να ανακαλύψουν τον κόσμο και. δαγκώνουν. Όταν σας δαγκώσει το μωρό σας, αντιδράστε με ένα άουτς (αυτό θα σας βγει και χωρίς να το προγραμματίσετε) αλλά προσπαθήστε να μην υπερβάλλετε….

  • Γιατί τα παιδία έχουν αδυναμία στα γλυκά;

    Η αδυναμία τους στα γλυκά: Σε πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον διαπιστώθηκε ότι η έντονη προτίμηση που έχουν τα παιδιά για τα γλυκά έχει… βιολογική βάση καθώς σχετίζεται άμεσα με τον υψηλό ρυθμό ανάπτυξής τους. Σύμφωνα με τους ερευνητές, η επιθυμία των παιδιών για τις γλυκές γεύσεις είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ανάπτυξη των…