Father reading a fairytale
|

Μερικές συμβουλές για να διαβάσετε σωστά ένα παραμύθι

Δεν είναι λίγες οι φορές που έχετε βρεθεί μπροστά σε δύο έξυπνα μικρά ματάκια, που σας κοιτούν παρακαλώντας να τους διαβάσετε ακόμα μια ιστορία ή ακόμα μια φορά το ίδιο παραμύθι. Μπορεί η κούραση της ημέρας να σας έχει καταβάλει και το διάβασμα ακόμα μιας σελίδας να σας φαίνεται εξαντλητικό, όμως η χαρά και η ικανοποίηση που ζωγραφίζεται στο προσωπάκι του μωρού σας, σας αποζημιώνει πλήρως! Να λοιπόν μερικές συμβουλές που θα κάνουν την αφήγησή σας, παραστατική και άκρως συναρπαστική!

  • Διαβάστε αργά, απολαμβάνοντας κάθε λέξη. Μην ξεχνάτε πως το παιδί σας δεν ακούει απλά ένα όμορφο παραμύθι, αλλά ταυτόχρονα μαθαίνει και αντιλαμβάνεται καλύτερα την ελληνική γλώσσα.
  • Ξεκινήστε με ενθουσιασμό και κέφι-όπως άλλωστε ξεκινούν όλα τα παραμύθια. Η εισαγωγή στην ιστορία πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε ο μικρός ακροατής, να νιώσει πως μπαίνει σ’ ένα καινούργιο κόσμο!
  • Σε μια αφήγηση είναι σπουδαίο να συμμετέχει όλο το σώμα. Έτσι η ιστορία φεύγει πια από το χαρτί, μπλέκεται στα χέρια σας, ακουμπάει για λίγο ανάμεσα στα φρύδια του προσώπου σας, μπορεί ακόμα και να βρεθεί να αιωρείται μπροστά στα μάτια σας, για να γυρίσει και πάλι στις σελίδες του βιβλίου. Μπορείτε λοιπόν να κουνήσετε τα χέρια σας, να κάνετε γκριμάτσες με το πρόσωπό σας και να πλάσετε τους ήρωες, τα δέντρα, και οτιδήποτε άλλο επιθυμείτε στον αέρα με τα χέρια σας. Όλη αυτή η παραστατικότητα θα ενθουσιάσει το παιδί σας και διασκεδάσει και εσάς τους ίδιους!
  • Η ένταση της φωνής σας παίζει σπουδαίο ρόλο. Ξεκινήστε με μια κανονική ένταση  φροντίζοντας να έχει μια χροιά ευχάριστη και περιπαικτική.  Καθώς προχωράει η ιστορία οι ήρωες μας συστήνονται, απολαύστε κάθε λέξη μένοντας στο ίδιο ύφος. Όταν πια θα αρχίσουν οι ανατροπές και οι περιπέτειες τον ηρώων, αυξήστε τον ρυθμό σας και την ένταση της φωνής όπου το απαιτεί η ιστορία. Και στην κορύφωση, στην μεγάλη ανατροπή, δεν χρειάζεται να φωνάξετε και να τρομάξετε τον ακροατή σας. Διατηρήστε την σταθερότητα της φωνής σας, μιλώντας αργά και χαμηλά. Η εξέλιξη της ιστορίας είναι από μόνη της συναρπαστική, οπότε δε χρειάζεται να την βαραίνουμε με «αφηγηματικά» στολίδια.
    Καθ’ όλη την διάρκεια της ανάγνωσης είναι σημαντικό ν αναπνέετε. Λέγοντας αναπνέω, εννοώ πως δεν κρατάω την ανάσα μου την ώρα που αφηγούμαι, αλλά αφήνω τον αέρα να κυλάει σαν να μιλάω κανονικά. Όταν διαβάζουμε μια ιστορία, χωρίς να το καταλαβαίνουμε, κρατάμε την αναπνοή μας ίσως επειδή ξέρουμε τι θα πούμε, ίσως ακόμα γιατί δεν είμαστε χαλαροί και άνετοι. Όταν μιλάμε ποτέ δεν ξέρουμε ποια είναι η επόμενή μας φράση, διότι πάντοτε προκύπτει. Έτσι ο αέρας κυλάει κανονικά και η αναπνοή μας είναι φυσιολογική. Αν καταφέρετε και διατηρήσετε μια σωστή αναπνοή την ώρα της αφήγησης θα διαπιστώσετε πως θα κουραστείτε λιγότερο και θα το απολαύετε περισσότερο!
  • Αν διαβάσετε κάποιο εικονογραφημένο παραμύθι, αφιερώστε κάποιο χρόνο για να παρατηρήσετε τις εικόνες. Ένα νέο παραμύθι θα ξεπηδήσει μπροστά σας αφού θα ανακαλύψετε πως ένα δεύτερο κείμενο κρύβετε μέσα στο βιβλίο, δοσμένο μόνο με εικόνες! Ρωτήστε το παιδί σας για τα χρώματα, για τον ήλιο, το φεγγάρι, τους ήρωες, τι φορούν, τι κρατούν και οτιδήποτε άλλο σας έρθει στο μυαλό. Με αυτόν τον τρόπο ακονίζεται το μυαλό του παιδιού σας και διεγείρετε την φαντασία του.
  • Μα το πιο σημαντικό, το πιο σπουδαίο από όλα, είναι όταν διαβάζετε ένα παραμύθι στο μωρό σας, να το κάνετε με αγάπη. Μόνο έτσι η ιστορία θα φτάσει στην καρδούλα του και θα το κάνει ευτυχισμένο!

Άννη Θεοχάρη
Ηθοποιός-συγγραφέας

Similar Posts

  • Ντροπή ή κοινωνική φοβία στην ψυχολογία των παιδιών;

    Αν σκεφθείτε λίγο προσεκτικά, σίγουρα θα θυμηθείτε κάποιον από τους συμμαθητές σας στην τάξη να ήταν το “ντροπαλό” παιδί. Αν όχι στην τάξη σας, σίγουρα στο σχολείο ή στο οικογενειακό σας περιβάλλον κάποιος θα είχε τα χαρακτηριστικά του ντροπαλού ανθρώπου. Και τι εννοούμε, όταν λέμε ντροπαλός; Μιλάμε για κάποιον, ο οποίος συνήθως όταν βρίσκεται με…

  • Ποια είναι τα τραγικά λάθη που δεν πρέπει με τίποτα να επαναλάβουμε στα παιδιά?

    Η σωματική τιμωρία δεν είναι σε καμία περίπτωση τρόπος πειθαρχείας. Οι φωνές και οι προσβολές είναι καταστροφικές για την ψυχική υγεία του παιδιού και την αυτοεκτίμηση του. Βάζουμε όρια που είναι συγκεκριμένα, ξεκάθαρα, αλλά όχι άκαμπτα. Αναγνωρίζουμε τις δίκες μας ανάγκες και δεν τους τις φορτώνουμε. Βοηθάμε και δεν αποκλείουμε τους πατεράδες από τη συμμέτοχη…

  • Προβλήματα και λύσεις: Γνωρίζοντάς του μια καινούρια νταντά

    Μερικά μωρά είναι δεκτικά σε κάθε νέο πρόσωπο. Άλλα, είτε έχουν άγχος για τους ξένους είτε όχι, μπορεί να αισθάνονται άνετα μόνο με τον κύκλο της οικογένειας και των φίλων. Αναπόφευκτα, όμως, εσείς πρόκειται κάποια στιγμή να του γνωρίσετε μια νέα νταντά. Πώς να το κάνετε; Ελέγξτε τα δικά σας συναισθήματα. Δείξτε την αγάπη σας…

  • Η ζωτική ενέργεια της αγάπης

    Η γιόγκα σε ζευγάρια ή με παρτενέρ είναι ένας γρήγορος δρόμος για να φτάσει κάνεις στη βασική αρχή της γιόγκα τη σύνδεση. Κάθε φορά που συνδέω το σώμα και την οντότητα μου με κάποιο άλλο άτομο συμβαίνει κάτι μαγικό. Νιώθω μια ανταλλαγή ενεργείας που ξεπερνά και τους δυο μας. Το άλλο άτομο μπορεί να είναι…

  • Πως να επιβραβεύετε τα παιδιά

    Πώς επαινούν συνήθως οι γονείς Όλοι οι γονείς συγχαίρουν τα παιδιά τους όταν τα πάνε καλά στο σχολείο, κερδίζουν σε έναν αγώνα ή φτιάχνουν μία εντυπωσιακή -ή και λιγότερο εντυπωσιακή- χειροτεχνία. Ο δρ. Bernaroch λέει, ωστόσο, ότι τα τελευταία χρόνια οι γονείς το έχουν παρακάνει με τους επαίνους. Ότι έχουν φτάσει στο άλλο άκρο, συγκριτικά…

  • Ποιοί είναι οι 10 λόγοι που πρέπει το παιδί να ξεκινήσει νωρίς την προσχολική αγωγή

    Συχνά οι γονείς αναρωτιούνται ποια ηλικία είναι η καλύτερη να εντάξουν το παιδί τους στον παιδικό σταθμό (προ-νήπιο/μικρά νήπια, κλπ? Εμείς, λέμε, όπως και να λέγονται τα σχολεία: ΝΑΙ στην προσχολική εκπαίδευση από μικρή ηλικία για πολλούς λόγους που αφορούν σε όλους τους τομείς ανάπτυξης του παιδιού! Με τον αποχωρισμό από τη μητέρα (κηδεμόνα) γίνονται…