Father reading a fairytale
|

Μερικές συμβουλές για να διαβάσετε σωστά ένα παραμύθι

Δεν είναι λίγες οι φορές που έχετε βρεθεί μπροστά σε δύο έξυπνα μικρά ματάκια, που σας κοιτούν παρακαλώντας να τους διαβάσετε ακόμα μια ιστορία ή ακόμα μια φορά το ίδιο παραμύθι. Μπορεί η κούραση της ημέρας να σας έχει καταβάλει και το διάβασμα ακόμα μιας σελίδας να σας φαίνεται εξαντλητικό, όμως η χαρά και η ικανοποίηση που ζωγραφίζεται στο προσωπάκι του μωρού σας, σας αποζημιώνει πλήρως! Να λοιπόν μερικές συμβουλές που θα κάνουν την αφήγησή σας, παραστατική και άκρως συναρπαστική!

  • Διαβάστε αργά, απολαμβάνοντας κάθε λέξη. Μην ξεχνάτε πως το παιδί σας δεν ακούει απλά ένα όμορφο παραμύθι, αλλά ταυτόχρονα μαθαίνει και αντιλαμβάνεται καλύτερα την ελληνική γλώσσα.
  • Ξεκινήστε με ενθουσιασμό και κέφι-όπως άλλωστε ξεκινούν όλα τα παραμύθια. Η εισαγωγή στην ιστορία πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε ο μικρός ακροατής, να νιώσει πως μπαίνει σ’ ένα καινούργιο κόσμο!
  • Σε μια αφήγηση είναι σπουδαίο να συμμετέχει όλο το σώμα. Έτσι η ιστορία φεύγει πια από το χαρτί, μπλέκεται στα χέρια σας, ακουμπάει για λίγο ανάμεσα στα φρύδια του προσώπου σας, μπορεί ακόμα και να βρεθεί να αιωρείται μπροστά στα μάτια σας, για να γυρίσει και πάλι στις σελίδες του βιβλίου. Μπορείτε λοιπόν να κουνήσετε τα χέρια σας, να κάνετε γκριμάτσες με το πρόσωπό σας και να πλάσετε τους ήρωες, τα δέντρα, και οτιδήποτε άλλο επιθυμείτε στον αέρα με τα χέρια σας. Όλη αυτή η παραστατικότητα θα ενθουσιάσει το παιδί σας και διασκεδάσει και εσάς τους ίδιους!
  • Η ένταση της φωνής σας παίζει σπουδαίο ρόλο. Ξεκινήστε με μια κανονική ένταση  φροντίζοντας να έχει μια χροιά ευχάριστη και περιπαικτική.  Καθώς προχωράει η ιστορία οι ήρωες μας συστήνονται, απολαύστε κάθε λέξη μένοντας στο ίδιο ύφος. Όταν πια θα αρχίσουν οι ανατροπές και οι περιπέτειες τον ηρώων, αυξήστε τον ρυθμό σας και την ένταση της φωνής όπου το απαιτεί η ιστορία. Και στην κορύφωση, στην μεγάλη ανατροπή, δεν χρειάζεται να φωνάξετε και να τρομάξετε τον ακροατή σας. Διατηρήστε την σταθερότητα της φωνής σας, μιλώντας αργά και χαμηλά. Η εξέλιξη της ιστορίας είναι από μόνη της συναρπαστική, οπότε δε χρειάζεται να την βαραίνουμε με «αφηγηματικά» στολίδια.
    Καθ’ όλη την διάρκεια της ανάγνωσης είναι σημαντικό ν αναπνέετε. Λέγοντας αναπνέω, εννοώ πως δεν κρατάω την ανάσα μου την ώρα που αφηγούμαι, αλλά αφήνω τον αέρα να κυλάει σαν να μιλάω κανονικά. Όταν διαβάζουμε μια ιστορία, χωρίς να το καταλαβαίνουμε, κρατάμε την αναπνοή μας ίσως επειδή ξέρουμε τι θα πούμε, ίσως ακόμα γιατί δεν είμαστε χαλαροί και άνετοι. Όταν μιλάμε ποτέ δεν ξέρουμε ποια είναι η επόμενή μας φράση, διότι πάντοτε προκύπτει. Έτσι ο αέρας κυλάει κανονικά και η αναπνοή μας είναι φυσιολογική. Αν καταφέρετε και διατηρήσετε μια σωστή αναπνοή την ώρα της αφήγησης θα διαπιστώσετε πως θα κουραστείτε λιγότερο και θα το απολαύετε περισσότερο!
  • Αν διαβάσετε κάποιο εικονογραφημένο παραμύθι, αφιερώστε κάποιο χρόνο για να παρατηρήσετε τις εικόνες. Ένα νέο παραμύθι θα ξεπηδήσει μπροστά σας αφού θα ανακαλύψετε πως ένα δεύτερο κείμενο κρύβετε μέσα στο βιβλίο, δοσμένο μόνο με εικόνες! Ρωτήστε το παιδί σας για τα χρώματα, για τον ήλιο, το φεγγάρι, τους ήρωες, τι φορούν, τι κρατούν και οτιδήποτε άλλο σας έρθει στο μυαλό. Με αυτόν τον τρόπο ακονίζεται το μυαλό του παιδιού σας και διεγείρετε την φαντασία του.
  • Μα το πιο σημαντικό, το πιο σπουδαίο από όλα, είναι όταν διαβάζετε ένα παραμύθι στο μωρό σας, να το κάνετε με αγάπη. Μόνο έτσι η ιστορία θα φτάσει στην καρδούλα του και θα το κάνει ευτυχισμένο!

Άννη Θεοχάρη
Ηθοποιός-συγγραφέας

Similar Posts

  • Το συναισθηματικό δέσιμο μωρού και γονιού

    Σκεφτείτε ένα κοριτσάκι, περίπου 4-5 μηνών, να κοιτάζει με χαρά τη μητέρα της. Καθώς η μητέρα της μιλάει, της χαμόγελα, και τη γαργαλάει, το βρέφος απαντά με ένα τεράστιο χαμόγελο. Παρατηρήστε την συμμετοχή του μωρού και του ενήλικα σε αυτή την όμορφη ανταλλαγή. Το βρέφος φέρνει τις εγγενής και αναδυόμενες φυσικές και γνωστικές του δεξιότητες,…

  • Τι πρέπει να κάνω για να χάσω τα κιλά της εγκυμοσύνης

    1. Κάνε υπομονή “Το σημαντικό να χάσετε τα κιλά της εγκυμοσύνης, γιατί αν δεν το κάνετε υπάρχει κίνδυνος να έρθετε αντιμέτωποι με το πρόβλημα της παχυσαρκίας μετά από 15-20 χρόνια” συμβουλεύει η Debra Krummel, διδάκτωρ στο τμήμα Διατροφολογίας του Πανεπιστημίου Cincinnati. Παρόλα αυτά πρέπει να κατανοήσεις ότι σε αυτόν τον αγώνα, όπλο σου πρέπει να…

  • Η επιθετικότητα στο χώρο του σχολείου – Η επικοινωνία με το παιδί το “κλειδί” για την αντιμετώπιση της

    Δουλεύοντας συµβουλευτικά µε γονείς, παρατηρώ τα τελευταία χρόνια µια αύξηση του φαινοµένου που είναι γνωστό, ως “bulling” ή “νταηλίκι” (κατά την ελληνική απόδοση του όρου) στο χώρο του σχολείου. Πρόκειται για μια σκόπιμη, επαναλαμβανόμενη, αρνητική πράξη, η οποία ασκείται από ένα ισχυρότερο ά-τομο – ή ομάδα ισχυρότερων ατόμων – σε κάποιο πιο αδύναμο. Όλο και…

  • Πότε πρέπει να αρχίσω να διδάσκω πειθαρχία στο μωρό μου;

    Τα μωρά δεν μπορούν να καταλάβουν ακόμα την αιτία και το αποτέλεσμα, έτσι η πειθαρχία δεν πρόκειται να λειτουργήσει. Είναι καθήκον μας ως γονείς να αποτρέψουμε μία «κατάσταση» και όχι να πειθαρχήσουμε το μωρό μας για την αντίδρασή του σε αυτή. Αν προσπαθεί να σκαρφαλώσει σε ένα ράφι για να φτάσει κάτι, μετακινήστε το ή…

  • Ποια είναι τα τραγικά λάθη που δεν πρέπει με τίποτα να επαναλάβουμε στα παιδιά?

    Η σωματική τιμωρία δεν είναι σε καμία περίπτωση τρόπος πειθαρχείας. Οι φωνές και οι προσβολές είναι καταστροφικές για την ψυχική υγεία του παιδιού και την αυτοεκτίμηση του. Βάζουμε όρια που είναι συγκεκριμένα, ξεκάθαρα, αλλά όχι άκαμπτα. Αναγνωρίζουμε τις δίκες μας ανάγκες και δεν τους τις φορτώνουμε. Βοηθάμε και δεν αποκλείουμε τους πατεράδες από τη συμμέτοχη…

  • Πως να «μαλώνω» το παιδί μου;

    Ποια «τιμωρία»; Αφοπλισμένοι οι γονείς από «βαριά» και «συμβατικά» όπλα, δυσκολεύονται απίστευτα να επιβάλουν κάποιους κανόνες πειθαρχίας, αδυνατούν να θέσουν αυτά τα όρια που όλοι οι ειδικοί επισημαίνουν ότι είναι απαραίτητα για τα παιδιά. Κινούνται απελπισμένοι, πειραματίζονται, προσπαθούν στα τυφλά να βρουν το δρόμο τους κάνοντας συχνά λάθη. Άλλες φορές αντιμετωπίζουμε τις καταστάσεις με υπερβολική…