zileia
| |

Πως να επεμβαίνετε στους τσακωμούς των παιδιών

Η ζήλια και ο ανταγωνισμός ανάμεσα στα αδέλφια είναι φυσιολογικά και τις περισσότερες περιπτώσεις, δεν σταματούν ποτέ να υπάρχουν. Τα προβλήματα ξεκινούν όταν οι εντάσεις δεν εξομαλύνονται εύκολα, όταν τα πειράγματα ξεπερνούν τα όρια και τα χτυπήματα στα παιχνίδια τους καταλήγουν σε επικίνδυνες βολές. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι γονείς χρειάζεται να παρέμβουν πιο δυναμικά για να οριοθετήσουν τίνα κατάσταση.

Περισσότερο ανταγωνιστικά τα αγόρια

Οι πιο συχνές διαφωνίες και τσακωμοί εκδηλώνονται ανάμεσα σε αδέρφισα που έχουν μικρή διάφορα ηλικίας ή είναι του ιδίου φύλου. Αυτό συμβαίνει γιατί, σε αυτή την περίπτωση, νιώθουν ότι έχουν περισσότερα να μοιράσουν και να συγκρίνουν , παρόμοιες ανάγκες, δικαιώματα και υποχρεώσεις και έτσι αναπτύσσεται μεγαλύτερος ανταγωνισμός μεταξύ τους. Το καθένα θέλει να επικρατεί το δικό του και θυμώνει όταν δεν αποκτά αυτό που θέλει. Επίσης, η σχέση ανάμεσα στις ξαδέρφες τείνει να είναι πιο καλή και με μεγαλύτερη εκδήλωση οικειότητας σε σύγκριση με την σχέση σε αδελφούς που, συνήθως υνιά πιο ανταγωνιστική. Τέλος , συγκεκριμένες περιστάσεις στην οικογένεια μπορεί να ευνοήσουν την αντιζηλία και την σύγκρουση ανάμεσα στα αδέρφισα. Για παράδειγμα, ένα μεγαλύτερο παΐδι μπορεί να επωμιστεί την ευθύνη για ένα μικρότερο παΐδι και το γεγονός αυτό να δημιουργεί απωθημένα στη σχέση τους.

Ποτέ να επεμβαίνετε

  • Κατά τη διάρκεια της έντασης όμως, είναι καλό οι γονείς να μην επεμβαίνουν αμέσως μόλις αρχίσει ένας τσακωμός ανάμεσα στα παιδιά, αλλά να περιμένουν λίγο μήπως τα παιδιά μπορέσουν να επιλύσουν μονά τους τη διαφωνία τους.
  • Αν όμως η ένταση παραταθεί και, κυρίως, όταν αρχίσουν να μιλούν άσχημα το ένα το άλλο ή και ν χτυπούν το ένα το άλλο πρέπει να παρέμβουν για να δουν τι συμβαίνει και να δώσουν στα παιδιά την ευκαιρία να εκφράσει το καθένα πιο ήρεμα την άποψη του. Για τα παιδιά είναι δύσκολο εκείνη την στιγμή να ακούσουν νέα πράγματα . Γι ‘αυτό και οι γονείς μπορεί να είναι αργότερα πιο διδακτικοί. Εκείνη τη στιγμή όμως μπορούν να δείξουν στα παιδιά πως θα μπορούσε το καθένα να κάνει μια αμοιβαία υποχώρηση ή να πει κάτι με πιο ήρεμο τρόπο για να λυθεί η σύγκρουση.
  • Μπορούν επίσης να θυμίσουν στα παιδιά την συμφωνία που έχουν κάνει για τις συνέπειες ή την «τιμωρία» που έχουν συμφωνήσει όταν συμβαίνουν τέτοιοι τσακωμοί. Για παράδειγμα, ότι ο καθένας πάει στο δωμάτιο του ή ότι δεν βλέπουν τηλεόραση.
  • Τέλος, βεβαία, είναι σημαντική η συνέπεια στην επιβολή των κανόνων που έχουν συμφωνηθεί.

Γενικότερα, όμως, είναι σημαντικό οι γονείς να μην παρεμβαίνουν μόνο όταν παρεμβαίνουν τσακωμοί ανάμεσα στα αδέρφισα , γιατί έτσι εκείνα νιώθουν ότι μόνο με τους καυγάδες λαμβάνουν προσοχή και «επιβραβεύονται» για τις συγκρούσεις τους.

Και ο θυμός…. Θέλει τρόπο

Τα παιδιά μπορούν να μάθουν να διεκδικούν αυτά που θέλουν με κατάλληλο τρόπο αλλά και με πιο αποδεκτούς τρόπους έκφρασης του θύμου, της απογοήτευσης, της ζήλιας, της δυσαρέσκειας ή άλλων αρνητικών συναισθημάτων , ώστε να μην τα εκφράζουν μέσα από καβγάδες. Τα συναισθήματα , όσο αρνητικά κι αν είναι , δεν είναι κακά. Κακός και μη αποδεκτός μπορεί να είναι μόνο ο τρόπος με τον όποιο αυτά εξωτερικεύονται , δηλαδή με μια συγκεκριμένη συμπεριφορά.

Η σχέση ανάμεσα στα αδέρφισα είναι πολύτιμη και τα συνοδεύει μέχρι τα βαθιά τους γεράματα. Οι κοινές εμπειρίες σκι οι αναμνήσεις, ο κοινός κώδικας επικοινωνίας αποτελούν ένα σημαντικό στήριγμα στις δύσκολες στιγμές τις ζωής τους. Τα αδέρφισα , εκτός από πεδίο εκδραματίσης ή και εκτόνωσης ενδοψυχικών ή άλλων συγκρούσεων αποτελούν και ένα καταφύγιο στις δύσκολες στιγμές της ζωής. Όλοι οι άνθρωποι , ιδιαίτερα σε μεγάλες ηλικίες , αναζητούν ένα τέτοιο καταφύγιο , μια σχέση για την όποια δεν χρειάζεται να προσπαθήσουν πολύ για να τη διατηρήσουν ή για να επικοινωνήσουν ουσιαστικά.

Πηγή: Είρηνη Τζελέπη (ψυχολογος- ψυχοθεραπευτρια)

Similar Posts

  • Ψείρες και κόνιδες: Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς;

    Οι ψείρες είναι ζωντανοί οργανισμοί (παρασιτικά ζωύφια) που ζουν συνήθως στις τριχωτές περιοχές του σώματος ζώων και ανθρώπων. Πολλές φορές τις “κολλάμε” όταν είμαστε στην εξοχή και ξαπλώνουμε στο έδαφος ή είμαστε σε κοντινή απόσταση/άμεση επαφή με ένα άλλο άτομο που έχει ψείρες. Αν και δεν προκαλούν ιδιαίτερα σοβαρές ασθένειες, εντούτοις είναι ενοχλητικές και προκαλούν…

  • Πώς μπορώ να διεγείρω το μυαλό του μωρού μου;

    Το μυαλό του παιδιού σας διεγείρεται από τα πράγματα που οι γονείς κάνουν φυσικά για να αλληλεπιδράσουν με αυτό. Το να κρατάτε το μωρό σας και να του μιλάτε ή να του τραγουδάτε, το βρεφικό μασάζ και το παιχνίδι όλα προσφέρουν ερεθίσματα που βοηθάνε τους νευρώνες να μεγαλώσουν και να κάνουν νέες συνδέσεις. Όταν κάνετε…

  • Πως να μάθουμε στο παιδί να κοιμάται και να μαζεύει τα παιχνίδια μόνο του

    Να κοιμάται μόνο του: Τους πρώτους μήνες το μωρό σας πιθανόν να κοιμάται ενώ το ταΐζετε ή ενώ τα έχετε αγκαλιά. Καθώς μεγαλώνει και ρυθμίζεται το πρόγραμμα ύπνου, είναι καλύτερο να το βάζετε στο κρεβατάκι όσο είναι ακόμα ξύπνιο ώστε να μάθει να ηρεμεί και να κοιμάται μόνο του. Και καθώς μεγαλώνει και περνά από…

  • Γονείς Προσοχή: Αυτά είναι τα επικίνδυνα σχολικά είδη!

    Λίγο πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, τα καταστήματα με σχολικά είδη έχουν γεμίσει τα ράφια τους! Όμως σύμφωνα με το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών κάποια από αυτά είναι άκρως επικίνδυνα για την υγεία των παιδιών και σε ανακοίνωσή του, προειδοποιεί τους γονείς να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. «Δυστυχώς, τα σχολικά…

  • Πως να αντιμετωπίσουμε το βήχα που προκαλείται στα παιδιά μας μετά από κάποια λοίμωξη

    Ο βήχας είναι ένα χαρακτηριστικό σύμπτωμα που φανερώνει μια διαταραχή στην περιοχή των αναπνευστικών οδών (ρινοφαρυγγική χώρα, τραχεία, και πνεύμονες). Η αντιμετώπιση εξαρτάται από την αιτία του. Μπορεί ο βήχας να οφείλεται σε μικρόβια, βλέννα, ξένα σώματα, αέρια ερεθιστικά των βλεννογόνων, καπνό τσιγάρου, καθώς και σε αλλεργικές αντιδράσεις. Ανάλογα με την ποσότητα της βλέννας που…

  • Τα αρνητικά της τηλεόρασης προς τα παιδιά.

    Τα μικρά παιδιά που περνούν πολύ χρόνο βλέποντας τηλεόραση είναι λιγότερο χαρούμενα, συγκριτικά με εκείνα που ασχολούνται με άλλες πιο ενεργητικές δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα η ζωγραφική και το παιχνίδι. Συμφώνα με μια πρόσφατη ερευνά , τέτοιου είδους παθητικές δραστηριότητες δεν προσφέρουν  ούτε ικανοποίηση στα παιδιά, αλλά ούτε ενισχύουν τις ικανότητες ή δεξιότητες τους, αναφέρουν…