Four clever kids
| |

Πώς γίνονται έξυπνα τα μικρά παιδιά

Ξεχάστε τις «μπεμπεκίστικες» εκφράσεις όπως «πάμε άτα!» ή «θέλεις μαμ;». Αν θέλετε να ενισχύσετε τη διανοητική ανάπτυξη του νεογέννητου μωρού σας μιλήστε του σαν να είναι μεγάλο παιδί. Τα παιδάκια ηλικίας μέχρις ενός έτους γίνονται πιο έξυπνα και αποκτούν μεγαλύτερες μαθησιακές ικανότητες όταν γονείς, συγγενείς και φίλοι τούς μιλούν συχνά, αλλά κυρίως όταν απευθύνονται σε αυτά από πολύ νωρίς με ολόκληρες λέξεις, όπως έδειξε νέα έρευνα του αμερικανικού Πανεπιστημίου του Ιλινόις. Η σοβαρότητα και η κυριολεξία διαδραματίζουν ρόλο κρίσιμης σημασίας στην ανάπτυξη του βρεφικού εγκεφάλου, λένε οι ειδικοί. 
Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι πολλούς μήνες προτού αρχίσει καν το μωρό να βγάζει άναρθρες κραυγές, ακόμη και από την ηλικία των τριών μηνών, οι ολοκληρωμένες λέξεις έχουν μεγαλύτερη επίδραση στο μυαλό του και στον τρόπο σκέψης του από οποιονδήποτε άλλο ήχο, συμπεριλαμβανομένης της μουσικής.

Η μελέτη σχεδόν 50 νεογνών ηλικίας τριών μηνών έδειξε ότι όσα άκουγαν ολόκληρες λέξεις μπορούσαν πολύ πιο εύκολα να κατηγοριοποιήσουν και να αναγνωρίσουν αντικείμενα σε σχέση με όσα έπρεπε να συνδέσουν μία εικόνα με έναν τονικό ήχο, ενισχύοντας την άποψη ότι η λανθασμένη «μωρουδίστικη» προφορά με τις κομμένες λέξεις ή τα υποκατάστατα λέξεων που πολλές φορές χρησιμοποιούν οι μεγάλοι απέναντι στα μωρά καθυστερεί ή και καθηλώνει αυτή την καθοριστική διαδικασία. 

« Ακόμη και σε παιδιά τόσο μικρής ηλικίαςείδαμε ότι οι λέξεις ενδυναμώνουν την ικανότητά τους να σχηματίζουν κατηγορίες αντικειμένων στο μυαλό τους. Αυτά τα ευρήματα ήταν εκπληκτικά, διότι αποδεικνύουν ότι υπάρχει τόσο πρώιμη σύνδεση μεταξύ λέξεων και κατηγοριών αντικείμενων. Φαίνεται πως η ανθρώπινη ομιλία και ιδιαίτερα όταν αυτή απευθύνεται στα παιδιά, γεννά στα παιδιά ένα είδος προσοχής για τα αντικείμενα που τα περιβάλλουν η οποία προάγει την κατηγοριοποίηση.

Πιστεύουμε ότι με το πέρασμα του χρόνου αυτή η διαδικασία γίνεται πιο εκλεπτυσμένη, καθώς τα μωρά ξεκινούν να επιλέγουν μεμονωμένες λέξεις από μια μακροσκελή πρόταση, να διακρίνουν μεταξύ μεμονωμένων λέξεων και ειδών λέξεων και χαρτογραφούν το νόημα των λέξεων αυτών » λέει η επικεφαλής της μελέτης Σούζαν Χέσπος. 

Παρ΄ όλα αυτά οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι μόνο η «ζωντανή» γλώσσα βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν τις γλωσσικές τους ικανότητες και να επιταχύνουν τις διαδικασίες σκέψης και εκμάθησης.

Με άλλα λόγια, η τηλεόραση ή το ραδιόφωνο σαφώς δεν επιφέρουν το ίδιο αποτέλεσμα με την απευθείας ενασχόληση του γονέα με το μωρό. Πέραν του ότι το ερέθισμα που δέχεται κατ΄ αυτό τον τρόπο το μορό είναι ισχυρότερο, η οικεία φωνή της μαμάς ή του μπαμπά έχει την τάση να απαλείφει το παιδικό άγχος και να προκαλεί αισθήματα ασφάλειας που βοηθούν σημαντικά στην πρόσληψη της όποιας πληροφορίας. Ετσι ενθαρρύνεται το μωρό να εξερευνήσει το περιβάλλον του με περισσότερη αυτοπεποίθηση και σιγουριά.

Έξυπνοι διάλογοι για μωρά:

  1. Χρησιμοποιούμε ελόκληρες λέξεις χωρίς παιδικούς ευφημισμούς («άτα», «μπα», «τουτού» κλπ).
  2. Τους λέμε απλές και σγκριμένες προτάσεις.
  3. Μιλάμε σε φυσιολογικό τόνο φωνής, χωρίς …πολλές οκτάβες.
  4. Τους εξηγούμε τι κάνουμε την ώρα που το κάνουμε.
  5. Καταργούμε τις αντωνυμίες: Όχι, «φέρε αυτό», αλλά «φέρε τη μπάλα».
  6. Για καλύτερα αποτελέσματα συνδυάζουμε τις λέξεις με εικόνες.

Aναδημοσίευση από το Βήμα

 

Similar Posts

  • Γιατί δεν θυμόμαστε τίποτα από την εποχή που ήμασταν μωρά;

    Πώς γίνεται ένα παιδί τριών χρονών να θυμάται με ακρίβεια τα πρόσφατα γεγονότα, αλλά να χάνει αυτές τις αναμνήσεις λίγα χρόνια μετά; Σύμφωνα με την τελευταία θεωρία για τη «βρεφική αμνησία», οι πρώτες αναμνήσεις μας σβήνουν λόγω της πλημμύρας νέων νευρώνων στο νεαρό εγκέφαλο. Το φαινόμενο της «βρεφικής αμνησίας», ή «αμνησίας της παιδικής ηλικίας» είχε…

  • Πώς να διδάξω στο παιδί μου τις ηθικές αξίες της ζωής;

    Οι γονείς είναι εκείνοι που ασκούν τη σημαντικότερη επιρροή στη ζωή των παιδιών τους, διδάσκοντάς τους τις ανθρώπινες αρετές και την καλή συμπεριφορά απέναντι στους ανθρώπους με τους οποίους συναναστρέφονται. Ποιες είναι οι αρετές των ανθρώπων; Πώς θα τις κάνουμε πράξη; Οι γονείς πρέπει να είναι σαφείς και ακριβείς όταν αναλαμβάνουν τη διδασκαλία της ηθικής…

  • Όταν μας φτάνουν στα όρια τα παιδιά, κάνει να ρίχνω καμιά ξυλιά στον πισινό;

    Οι γονείς που δοκιμάζουν τις ξυλιές γρήγορα μαθαίνουν ότι υπάρχουν πολλοί καλύτεροι τρόποι για να διδάξουν στα παιδιά τους ασφαλή συμπεριφορά. Σε πολύ αγχωτικές καταστάσεις, όπως όταν ένα παιδί τρέχει στο δρόμο ή έχει ένα ξέσπασμα, ακόμη και οι γονείς που δεν κάνουν συστηματικά χρήση του ξύλου θα έμπαιναν στον πειρασμό να το πράξουν. Σε…

  • 20 Συμβουλές για να αυξήσεις την αυτοπεποίθησή σου!

    Η αυτό-αξία ως έννοια, αλλά και ως πραγματικότητα βασίζεται σε δυο πολύτιμες αρετές, την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση. Δυο σπουδαίες αξίες οι οποίες δεν καθορίζονται από εξωτερικά χαρακτηριστικά, αλλά από μια ακαθόριστη εσωτερική δύναμη που κρύβεται μέσα μας. Ο καθένας από μας έχει μια άποψη για τον εαυτό του. Το σύνολο των απόψεων αυτών βρίσκονται…

  • Πως πρέπει να ενθαρρύνω το παιδί μου να μιλήσει;

    Ο καλύτερος τρόπος είναι να μιλάτε στο παιδί σας με κάθε ευκαιρία. Κάποιοι τρόποι για να το κάνετε αυτό: Σχολιάστε τα πράγματα που κάνετε με το μωρό σας σε κάθε ευκαιρία και να σκέφτεστε φωναχτά. Όταν το έχετε στην αλλαξιέρα, να λέτε δυνατά τι κάνετε. Διαβάστε την εφημερίδα δυνατά αντί από μέσα σας. Στο αυτοκίνητο,…

  • Μικροί κηπουροί

    Αν το παιδί, σας κάνει συχνά ερωτήσεις τύπου «μαμά ποιος βαφή της μπανάνες κίτρινες;» , πιθανόν αυτό να αποτελεί σημάδι ότι έχει χάσει την επαφή του με την φύση. Προφανώς λοιπόν έχει πολλά να διδαχτεί αλλά και να ωφεληθεί από τα στοιχειώδη μαθήματα κηπουρικής. Μη χάνετε λοιπόν καιρό. Σπόροι , χώμα, φτυαράκια, και γλιστρούσες είναι…